Aşa se găteşte sănătos carnea la grătar

0
220

Cine nu adoră mirosul îmbietor de grătar, gustul de fum şi de arsură atât de plăcute papilelor?

Cu siguranţă, bărbaţii sunt primii pe listă atunci când vine vorba de un barbeque în aer liber, şi asta nu doar pentru plăcerea de a le demonstra consoartelor calităţile lor gastronomice excelente, ci şi pentru gustul nemaipomenit al frigăruilor care sfârâie de zor pe grătarul încins.

Şi pentru că suntem în plin sezon al ieşitului la iarbă verde iar grătarul este nelipsit din acest peisaj mioritic, trebuie să luăm aminte câteva strategii utile pentru ca preparatele ce le gătim să fie pe cât de gustoase, pe atât de sănătoase.

Temperaturile crescute, flacăra directă şi fumul – elemente specifice grătarului în aer liber, pot da naştere substanţelor cancerigene.

Mai exact, sunt generate hidrocarburi aromatice policiclice, compuşi care se formează în fumul rezultat din grăsimea ce se scurge din carne şi arde pe grătar, care se vor regăsi din plin în crusta de deasupra cărnii, şi amine heterociclice, care sunt produse în carne ca urmare a expunerii la temperaturi extreme.

Cu alte cuvinte, preparaţi carnea pe grătar la foc mic, chiar dacă durează mai mult şi evitaţi să o ardeţi.

Potrivit Institutului pentru cancer din Statele Unite, un regim cu un nivel mare de amine heterociclice este cauza unui risc ridicat de cancer la sân, colon, ficat, piele, plămân şi prostată, iar dietele cu multe hidrocarburi aromatice policiclice au fost relaţionate cu leucemie, infecţii gastrointestinale şi cancer pulmonar.

De asemenea, o altă regulă de aur a preparării grătarului este să ţineţi carnea în lăzi frigorifice până să o puneţi pe grătar deoarece expunând-o la soare sau ţinută la temperaturi improprii va exista riscul de dezvoltare a unor germeni precum Salmonella, Escherichia coli şi Staphylococcus aureus, care pot afecta starea de sănătate în cel mai scurt timp şi, în loc de o vacanţă reuşită, vei avea parte de greaţă, vomă, diaree şi crampe abdominale severe.

Înainte de a vă apuca de barbeque, nu uitaţi să curăţaţi riguros grătarul pentru a elimina urmele anterioare şi să îl ungeţi cu ulei, nu cu slănină sau alte grăsimi, pentru a împiedica arderea cărnii.

Dr. Mencinicopschi: “Carnea nu trebuie sa fie prea bine facuta: crusta putin innegrita este de fapt o crusta carbonizata, ceea ce se traduce prin risc major de sanatate. Prin urmare, bine ar fi sa o preparati potrivit: nici incomplet gatita (pentru ca exista riscul toxiinfectiilor), dar nici prea arsa.
Este recomandat sa folositi carne macra, cu cat mai putina grasime si sa eliminati pielea de pe pulpele si de pe pieptul de pui. In general, pestele contine mai putina grasime decat alte tipuri de carne, ceea ce il face varianta de preferat. Mai mult, pestele se gateste repede.”

Citeste continuarea pe csid.ro:

http://www.csid.ro/diet-sport/dieta-si-nutritie/asa-se-gateste-sanatos-carnea-la-gratar-10976202/

 

LĂSAȚI UN MESAJ