Cele mai întâlnite 7 tipuri de fraude în mediul online. Poliţie: Escrocii sunt prezenţi pe cele mai renumite site-uri

Internetul a devenit foarte atractiv pentru infractorii cibernetici care folosesc metode ingenioase şi promisiuni, cu scopul de a obţine bani sau informaţii financiare valoroase de la potenţialele victime. Acesta este avertismentul poliţiştilor care atrag atenţia cetăţenilor să sesizeze autorităţile dacă sesisează că află într-una din următoarele situaţii.

Frauda Mesaj de la şef –  CEO fraud vizează angajaţii autorizaţi să efectueze plăţi. Autorul sună sau trimite un e-mail, pretinzând că este unul dintre managerii companiei şi îi determină să plătească o factură falsă ori să efectueze un transfer din contul firmei. 

 Recomandări de la poliţişti:  

a) pentru angajatori: 

 –  fiţi conştienţi de riscuri şi asiguraţi-vă că angajaţii sunt informaţi şi conştienţi;  

–  încurajaţi-vă angajaţii să proceseze cererile de plată cu prudenţă; 

 – implementaţi protocoale interne privind plăţile;  

– puneţi în aplicare o procedură pentru a verifica legitimitatea cererilor de plată primite prin e-mail;   actualizaţi securitatea tehnică.

b) pentru angajaţi:  

– aplicaţi în mod strict procedurile de securitate pentru plăţi şi achiziţii publice. Nu trebuie omisă nicio etapă!  

– verificaţi întotdeauna cu atenţie adresele de e-mail atunci când gestionaţi informaţii sensibile/transferuri de bani. Fraudatorii folosesc adesea e-mailuri de tip copycat, unde un singur caracter diferă de original;  

– dacă aveţi îndoieli cu privire la un ordin de transfer, e de preferat să consultaţi un coleg competent, chiar dacă vi s-a solicitat discreţia;  

– nu deschideţi niciodată link-uri sau ataşamente suspecte primite prin e-mail. Trebuie acordată o atenţie deosebită când se verifică email-urile personale pe computerele companiei;  

– restricţionaţi informaţiile şi acţionaţi cu prudenţă în ceea ce priveşte mediile sociale;  

– dacă primiţi un email sau un apel suspect, trebuie întotdeauna să informaţi departamentul IT. 

 • Frauda cu facturi – Invoice fraud are loc atunci când o firmă este contactată de cineva care pretinde că este reprezentantul legitim al unui furnizor de bunuri şi/sau servicii. Angajaţii care au atribuţii de efectuare a plăţilor sunt determinaţi să plătească, pe viitor, facturi false în conturile autorilor. 

 a) pentru angajatori: 

 – asiguraţi-vă că angajaţii sunt informaţi şi conştienţi de acest tip de fraudă şi de modul de evitare a acestuia;  

– instruiţi personalul responsabil cu plata facturilor, pentru a le verifica întotdeauna pentru orice nereguli;  

– revizuiţi informaţiile publicate pe site-ul companiei, în special contracte şi furnizori. Acordaţi, cu stricteţe, asistenţă personalului pentru a limita ceea ce împărtăşesc despre companie şi despre locul de muncă pe conturile personale de social- media; 

 – întotdeauna contactaţi poliţia în cazul încercărilor de fraudă, chiar dacă nu aţi căzut victimă înşelătoriei! 

 b) pentru angajaţi:  

– verificaţi toate cererile care se pretind a fi de la creditorii dumneavoastră, mai ales dacă vă cer să modificaţi detaliile bancare pentru facturile ulterioare;  

– nu utilizaţi detaliile de contact din scrisoarea/faxul/e-mailul care solicită modificarea sau verificarea. Utilizaţi-le, în schimb, pe acelea din corespondenţa anterioară;  

– creaţi puncte de contact unice desemnate cu companii cărora le efectuaţi plăţi regulate;  

– pentru plăţile care depăşesc un anumit prag, instituiţi un sistem dedicat pentru a confirma contul bancar şi destinatarul corect (de exemplu o întâlnire cu compania); 

 – când se plăteşte o factură, trimiteţi un e-mail pentru a informa destinatarul. Includeţi numele băncii beneficiare şi ultimele patru cifre ale contului, pentru a vă asigura securitatea;

  – restricţionaţi informaţiile pe care le împărtăşiţi despre angajator pe mediile sociale; 

 – raportaţi încercările de fraudă adresate conducerii sau departamentului.  

Phishing/Smishing/Vishing.

Acest tip de fraudă are loc atunci când autorii apelează telefonic victima, îi trimit un mesaj text (SMS) ori un e-mail prin care o induc în eroare, astfel încât aceasta să divulge date personale, financiare ori de securitate.  

Recomandări în cazul unui phishing:  

–  actualizaţi software-ul, inclusiv browserul, antivirusul şi sistemul de operare;  

– orice e-mail trebuie verificat cu atenţie, îndeosebi în ceea ce priveşte neconcordanţele şi orice nu are sens;

  – pot exista mici diferenţe în adresa expeditorului: un zero ar putea să arate ca litera „o”; 

 – nu răspundeţi la un e-mail suspect, sau trimiteţi-l la bancă, introducând din nou adresa; 

 – nu daţi click pe link şi nu descărcaţi fişierul ataşat! Recomandabil ar fi să fie tastată adresa din browser.  

 Recomandări în cazul unui vishing:  

– evitaţi apelurile telefonice nesolicitate;

   – pentru a vă valida identitatea, căutaţi numărul de telefon al organizaţiei (pe site-ul web sau efectuând o căutare online) şi contactaţi-i direct. 

 – nu validaţi apelantul utilizând numărul de telefon deja comunicat (acesta ar putea fi un număr fals sau falsificat). 

 – fraudatorii pot găsi informaţii de bază online despre dumneavostră sau despre afacerea dumneavoastră (de exemplu, profiluri social-media). Nu presupuneţi că un apelant este autentic doar pentru că are astfel de detalii;  

– nu permiteţi partajarea numărului PIN al cardului de credit sau de debit sau a parolei bancare online. Instituţia bancară nu va cere niciodată astfel de detalii; 

 – Nu trebuie transferaţi bani în alt cont, la solicitarea acestora. Banca nu va cere niciodată să faceţi acest lucru.  

 Recomandări în cazul unui smishing: 

 – nu daţi click pe link-uri, ataşamente sau imagini primite în mesaje text nesolicitate, fără a verifica mai întâi expeditorul. Acest lucru poate fi făcut căutând numărul online, sau comparându-l cu numărul oficial al expeditorului de la care pretinde că provine;  

– nu răspundeţi niciodată la un mesaj text care solicită codul PIN/ parola bancară online sau orice alte acreditări de securitate;   – dacă, totuşi, aţi răspuns la un text tip smishing, prin furnizarea detaliilor bancare, contactaţi imediat banca.  

Website-uri bancare contrafăcute

Citeste continuarea articolului pe jurnalulph.ro:

https://jurnalulph.ro/magazin/43040-cele-mai-intalnite-7-tipuri-de-fraude-in-mediul-online-politie-escrocii-sunt-prezenti-pe-cele-mai-renumite-site-uri.html

 

 

Please follow and like us:
error0

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.


*


Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.