Viaţa în oraşul fără maşini

În Spania, în regiunea Galiţia, acum 20 de ani, municipalitatea din Pontevedra a interzis accesul maşinilor în centrul oraşului şi le-a redat oamenilor străzile, scrie digi24.ro

Pontevedra este, de foarte multă vreme, un popas pentru pelerinii care merg pe Drumul Sfântului Iacob. Acum, însă, a devenit o destinaţie şi pentru specialiştii în urbanism plini de curiozitate. Pontevedra constituie un exemplu pentru redarea oraşului pietonilor, fiind un oraş cu doar câteva maşini.

Omul care s-a aflat în centrul acestei decizii a fost Miguel Fernández Lores, care era atunci – şi este încă – primar al oraşului Pontevedra. El a argumentat că da, maşinile înseamnă mobilitate şi libertate, dar sunt şi zgomotoase, murdare şi periculoase.

Iar azi, majoritatea locuitorilor oraşului se bucură că au o altă politică decât alte municipalităţi. Emisiile din oraş au fost reduse cu aproximativ 70 la sută.

Turism înfloritor

Primăria primeşte grup după grup de vizitatori interesaţi de viaţa în oraşul fără maşini. Primarul Miguel Lores, omul din spatele acestui proiect, primeşte oaspeţi din toată lumea, inclusiv din Statele Unite şi din Europa.

Reporterii DW au surprins-o în vizită chiar pe primăriţa Parisului, Anne Hidalgo, care părea la fel de fascinată ca un grup de vizitatori portughezi.

Augosto Marinho, delegaţia portugheză: „Străzile de aici îi reunesc pe oameni. Există parcuri în care se joacă copii, e un sentiment de linişte şi pace”.

80.000 de locuitori şi aproape tot atâtea maşini

Apoi, primarul din Pontevedra ne arată centrul oraşului. Spune că şi lui îi place foarte mult să meargă pe jos. Lores a început să schimbe lucrurile acum 20 de ani. Pe atunci, Pontevedra era un oraş sufocat de trafic. Avea aproape 80 000 de locuitori şi aproape tot atâtea maşini. Majoritatea oamenilor îşi făceau, pe atunci, cumpărăturile cu maşina.

În ziua de azi, pietonii sunt prezenţa majoritară.

Miguel Fernández Lores, primar Pontevedra: „Maşinile sunt dăunătoare pentru oraş. Ocupă prea mult spaţiu. Înainte, treceau pe aici până la 14 000 de maşini zilnic. În centrul istoric era un adevărat haos”.

În tot oraşul există pancarte care arată ca nişte hărţi ale metroului. Însă, de fapt, acestea arată distanţele, pentru pietoni, în metri şi minute.

Cum se aprovizionează magazinele

Cele 15 000 de locuri de parcare de la marginea centrului oraşului joacă un rol major în cadrul proiectului. Majoritatea sunt gratuite.

Vehiculelor – de exemplu, camioanelor care livrează marfă – li se permite încă să intre în oraş, însă au voie să parcheze doar pe perioade scurte. Acelaşi lucru e valabil şi în toate zonele rezidenţiale. Intervalul maxim de parcare e limitat la 10 sau 15 minute. Aici, motto-ul este: „Nu-i loc pentru maşini”.

Camere de supraveghere instalate de poliţie monitorizează cât timp a stat parcat un vehicul şi viteza cu care merge. Limita generală de viteză e de 30 de kilometri la oră – iar pietonii au întotdeauna prioritate. Există foarte puţine semafoare sau semne de circulaţie.

Proiectul se dovedeşte un succes.

Fără accidente mortale de circulaţie de opt ani

Manuel Omil, poliţia din Pontevedra: „În ultimii opt ani nu s-a mai înregistrat nici măcar un singur accident mortal. Înainte de asta, aveam 2 sau 3 în fiecare an”.

Oraş conservator prin tradiţie, Pontevedra l-a votat pentru postul de primar pe Lores, reprezentant al stângii, la sfârşitul anilor ’90. De atunci, el a transformat oraşul. Centrul a fost redat pietonilor în decurs de o lună.

Miguel Fernández Lores: „Când cumperi o maşină, NU cumperi şi dreptul la un loc de parcare. Asta este abordarea noastră. Sigur, oamenii se tem de schimbări. Însă majoritatea localnicilor au văzut cum s-au îmbunătăţit lucrurile şi cum a beneficiat sectorul de vânzare cu amănuntul”.

Micul comerţ înfloreşte

La început, 3 000 de comercianţi cu amănuntul au protestat faţă de planurile primarului. Unii l-au dat chiar în judecată.

Iniţial, omul de afaceri Miguel Lago a fost şi el împotriva acestor propuneri. Acum, însă, situaţia s-a schimbat. Vânzările au crescut nu doar în supermarketul său, iar clienţii vin acum pe jos sau cu bicicleta. Magazinele locale au profitat de pe urma conceptului „fără trafic”….

Citeste mai multe detalii pe jurnalulph.ro:

https://jurnalulph.ro/magazin/44751-viata-in-orasul-fara-masini-cum-se-aprovizioneaza-magazinele.html

 

 

Please follow and like us:
error

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.


*


Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.