Psihiatrul Gabriella Bondoc: „Exerciţiul fizic este extrem de important pentru psihic”

În ultimii ani, se promovează din ce în ce mai mult un stil de viaţă sănătos, cu o dietă echilibrată şi sport regulat, pe de o parte ca răspuns la ratele crescute de obezitate la nivel mondial, dar şi ca trăsătură caracteristică unei societăţi care pune din ce în ce mai mult accentul pe aspectul fizic.

Un studiu din SUA arată că principalele motive pentru care respondenţii merg la sală sunt pentru a fi sănătoşi (54%), pentru a scădea în greutate (41%), pentru a compensa pentru stresul din viaţa de zi cu zi (39%) şi pentru a-şi îmbunătăţi aspectul fizic (38%).

Dar un beneficiu ascuns şi poate chiar mai important este îmbunătăţirea sănătăţii psihice şi scăderea riscului de a dezvolta afecţiuni mintale sau neurologice.

„Prea puţini oameni conştientizează rolul benefic al activităţii fizice asupra stării psihice şi sănătăţii mintale. Există numeroase dovezi ştiintifice care ne arată clar că activitatea fizică şi sportul nu ne fac doar mai sănătoşi fizic, dar şi mai destepţi, mai puţin stresaţi şi mai fericiţi. Lipsa acestor informaţii aduce cu sine propuneri foarte periculoase de reducere a numărului de ore de activitate fizică în şcoli sau de stigmatizare a energiei baieţilor, care este văzută ca de corectat”, ne specifică dr. Gabriella Bondoc, medic psihiatru.

Efectele pozitive ale exerciţiilor fizice asupra sănătăţii mintale

Ceea ce au intuit latinii încă de acum două mii de ani, „minte sănătoasă în corp sănătos”, a fost demonstrat în ultimele decenii de cercetătorii din domeniul neuroştiinţelor. Efectele benefice ale exerciţiului fizic asupra sănătăţii mintale au fost identificate indiferent de vârstă şi de condiţia fizică, acesta fiind recomandat atât copiilor, cât şi octogenarilor.

Printre efectele pozitive ale exerciţiului fizic asupra sănătăţii mintale se numără:

– stimularea neurogenezei – până recent se credea că nu există neurogeneză adultă (formarea de noi neuroni la maturitate) şi că, pe măsură ce îmbătrânim, neuronii noştri mor fără nicio şansă de a fi înlocuiţi de succesori. Acest lucru a fost contrazis începând cu anii ‘80, când au fost identificaţi neuroni noi la nivelul hipocampusului, o structură din creier implicată în memorie şi învăţare. S-a descoperit că practicarea a doar 10 minute de exerciţiu fizic stimulează neurogeneza şi are un impact pozitiv pe termen scurt asupra hipocampusului, iar după 12 săptămâni de exerciţiu regulat, efectele benefice sunt de lungă durată. Aceşti neuroni noi înseamnă o neuroplasticitate crescută şi contribuie la o capacitate de învăţare şi memorare crescută.

– îmbunătăţirea stimei de sine – stima de sine este o componentă importantă a sănătăţii mintale, fiind asociată cu rezilienţă crescută, cu o satisfacţie mai mare a vieţii şi cu rezultate mai bune în domeniile educaţionale şi profesionale. Exerciţiul fizic are o influenţă puternică asupra stimei de sine în ceea ce priveşte aspectul fizic, precum şi o influenţă mai mică, dar semnificativă, asupra stimei de sine generale. Această relaţie a fost identificată atât la copii şi adolescenţi, precum şi la adulţi sau vârstnici.

– reducerea stresului – stresul a devenit epidemic în zilele noastre, predispunând persoanele expuse la niveluri ridicate de stres la o serie de afecţiuni fizice şi psihice, precum boli cardiovasculare, obezitate, depresie sau anxietate. Exerciţiul fizic poate fi un antidot pentru această problemă a vieţii moderne, studiile indicând că persoanele care sunt active fizic se simt mai puţin stresate decât cele sedentare. Mai multe mecanisme au fost propuse pentru a explica aceste rezultate, de la faptul că exercţiul fizic promovează comportamente sănătoase, precum mâncatul sănătos şi reducerea consumului de alcool sau tutun, sau faptul că activitatea fizică reduce tensiunea vasculară şi secreţia de hormoni de stres, precum cortizolul sau adrenalina.

Citeste continuarea pe csid.ro:

https://www.csid.ro/lifestyle/psihologie-si-cariera/psihiatrul-gabriella-bondoc-exercitiul-fizic-este-extrem-de-important-pentru-psihic-18000003/

 

 

Please follow and like us:

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.


*


Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.