Un cercetător român a realizat un studiu care poate revoluţiona mecanica cuantică, unind două domenii de bază din fizică

Găurile negre rotative şi computerele care folosesc fenomenele cuantice pentru a procesa informaţie reprezintă subiecte care au fascinat savanţii, dar chiar şi cei mai îndrăzneţi cercetători le-au pus foarte rar împreună.

Acum, cercetătorul român Ovidiu Racorean, de la Direcţia Generală a Tehnologiei Informaţiei din Bucureşti, a sugerat că razele X emise lângă aceste găuri negre au proprietăţi care le fac ideale pentru transmiterea informaţiei în calculul cuantic.

Termenul de gaură neagră este foarte cunoscut, dar nu se ştie cu exactitate ce sunt acestea, întrucât observarea directă este dificilă. Se cunoaşte că atunci când stelele se apropie de sfârşitul vieţii, se prăbuşesc sub propria greutate, devenind din ce în ce mai dese, chiar şi până în punctul în care nu au volum şi au densitate infinită, cu un câmp gravitaţional atât de puternic încât nici lumina nu poate scăpa. Dacă steaua care formează gaura neagră se roteşte, şi gaura neagră va avea o rotaţie, scrie phys.org.

Materialul care se apropie de o astfel de gaură neagră, dar nu cade în ea, va fi agregat într-o structură circulară cunoscută sub numele de disc de acreţie. Forţele puternice care acţionează asupra discurilor de acreţie duc la creşterea temperaturii materialului, ceea ce îl face să emită raze X, care pot transmite informaţia cuantică.

Fotonii care alcătuiesc razele x au două proprietăţi: polarizare şi moment cinetic orbital. Fiecare dintre acestea pot codifica un qubit de informaţie sau un bit cuantic, unitatea de bază în calculul cuantic. „Cercetătorii au putut, cu ajutorul metodelor de laborator, să unifice proprietăţile fotonilor din razele X şi să proceseze informaţia cuantică. Aparent, curbarea spaţiului din jurul găurii negre are acelaşi rol ca aceste experimente”, a precizat Racorean.

Citeste mai multe detalii pe descopera.ro: