Cum ne afectează trecerea la ora de iarnă

ORA DE IARNĂ 2017. În noaptea de sâmbătă spre duminică se schimbă ora.

Pe 29 octombrie, în România se dau ceasurile înapoi, ora 4.00 devenind ora 3.00. Ziua de duminică va fi astfel cea mai lungă zi din an, având 25 de ore. După ce se schimbă ora, organismul poate fi afectat, avertizează medicii.

Schimbarea orei, de două ori pe an, adică trecerea de la ora de iarnă la ora de vară, şi invers, a fost stabilită pentru a beneficia de cat mai multa lumina naturală în lunile de pe perioada verii, schimbarea orei făcându-se în preajma echinocţiilor de primavară şi de toamnă. Ideea trecerii la ora de vară îi aparţine lui Benjamin Franklin, însă în timpul Primului Război Mondial a apărut pentru prima oară necesitatea introducerii orei de vară, pentru a diminua consumul de cărbune, Austro-Ungaria şi Germania fiind primele ţări care au recurs la conceptul schimbării orei, în 1917.

Trecerea şi adaptarea la ora de iarnă nu este prea uşoară. Schimbarea orei creează senzatia de oboseală şi irascibilitate, accentueaza stările de depresie sau creşte stresul şi anxietatea din cauza întunericului şi a frigului. Persoanele cărora le place rutina sunt cele mai stresate, pentru că trecerea la ora de iarnă le dă peste cap obiceiurile zilnice. În schimb, persoanele care se adaptează mai repede la schimbări îşi continuă activităţile normal, fără să fie afectate în vreun fel de faptul că ora se dă înapoi. 

Schimbarea orei poate acea efecte şi asupra sănătăţii, perturbările pot tulbura nu doar somnul, ci pofta de mâncare, capacitatea de muncă, concentrarea şi stările de dispoziţie. Pentru a diminua efectele cât mai mult, specialiştii fac câteva recomandări pentru a trece cu bine la ora de iarnă. Între acestea, reglarea ceasului în ajun. Persoanele supuse stresului pot simţi o stare de angoasă ca urmare a posibilităţii de a uita să schimbe ora şi mai ales de faptul că trebuie să regleze ora la toate echipamentele electronice. Deşi majoritatea aparatelor (computere, televizoare, DVD) se reglează automat, ceasurile trebuie reglate manual şi este bine să se facă cu anticipaţie. A schimba ora în ajun prezintă avantajul de a obişnui organismul înainte de a se produce schimbarea. O altă recomandare este de a merge la culcare cu o oră mai târziu sâmbătă seara. În acest fel, numărând aceleaşi ore de somn, trezirea de dimineaţă se va face la o oră considerată ca obişnuită.

 Specialiştii sfătuiesc totuşi să nu se lenevească prea mult duminică în pat. Dacă dormim prea mult, riscăm ca duminică seară să nu ne fie somn la ora când trebuie să mergem la culcare. Unele persoane acuză o oboseală puternică după schimbarea orei, însoţită eventual de o senzaţie de disconfort şi chiar de dureri de cap. Pentru a depăşi această stare este nevoie de multă odihnă şi de necesitatea de a adopta un ritm de viaţă (muncă, ore de masă şi de culcare) ce corespunde trecerii la noua oră. Simptomele vor trece în câteva zile sau în maximum câteva săptămâni. 

Citeste mai multe detalii pe gandul.info:

http://www.gandul.info/stiri/ora-de-iarna-2017-in-acest-weekend-se-schimba-ora-ceasul-se-da-inapoi-cum-ne-afecteaza-trecerea-la-ora-de-iarna-16795951

Please follow and like us:
error0

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.


*


Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.